16.04.2012

Виступ прокурора Львівської області Василенка О.А. на сесії Львівської обласної ради 10.04.2012 року

1.ВСТУП.
  Відповідно до вимог Статті 51-1 Закону України «Про прокуратуру» та п.36 ст.43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» прокурор  на відкритому пленарному засіданні ради, із запрошенням представників засобів масової інформації не менш як двічі  на  рік  інформує  населення відповідної  адміністративно-територіальної   одиниці   про   стан законності,  заходи  щодо її зміцнення та результати діяльності на відповідній території.
  На початку хотів би наголосити, що загалом за наслідками проведених перевірок у сфері захисту прав і свобод громадян та інтересів держави  органами  прокуратури в минулому році порушено 462 кримінальні справи,  з яких 430  скеровано до суду. З початку року  вже порушено 110 кримінальних справ, з яких 61 скерована до суду.  За результатами розгляду документів реагування до відповідальності притягнуто майже 4,5 тис. посадовців органів влади,  місцевого самоврядування та контролю,  з яких протягом поточного року вже майже півтори тисячі.  У минулому році відшкодовано за актами прокурорського реагування понад 189 млн. грн., в тому числі понад  28 млн. до бюджету.  В поточному році прокуратурою вже відшкодовано  більше  87 млн. грн., в тому числі до бюджету понад 5.
Значна увага приділялась органами прокуратури представництву інтересів громадян та держави в судах, зокрема протягом минулого року   пред’явлено позовів на суму 274 млн. грн.,   реально виконано рішень судів  на суму майже 72 млн. Протягом поточного року  пред’явлено позовів вже на суму понад 88 млн. грн., з яких  задоволено на суму понад 63 млн.
Щоб не завантажувати  виступ цифрами та даними, які уже наведені у інформації прокуратури Львівської області, що попередньо скерована  на адресу Львівської обласної ради, хотів би стисло зупинитись на основних напрямах прокурорсько-слідчої діяльності.
 
2. Соціальний захист.
А) Оплата праці та відповідно заборгованість перед пенсійним фондом по сплаті страхових платежів.
Насамперед, пріоритетним для прокуратури області залишається питання вжиття заходів ефективного прокурорського реагування з метою погашення існуючої заборгованості із виплати заробітної плати, яка згідно оперативних даних  становить 51,6 млн.грн. і хоча    з початку року вона знизилась  на 12 млн. грн., проте ця сума є значною і відповідає 7-му місцю по державі.
Зазначу, що за наслідками правозахисної діяльності органів прокуратури   в сфері додержання вимог чинного законодавства про працю впродовж минулого та поточного років  порушено 173 кримінальні справи, в тому числі 39 справ за  фактом умисної  невиплати заробітної плати,  майже всі  вони вже скеровані до суду.
 За внесеними документами реагування забезпечено погашення заборгованості із заробітної плати на загальну суму майже  100 млн. грн., притягнуто до відповідальності 47 – посадовців органів влади і місцевого самоврядування, з яких  24 – органів контролю, за невжиття  заходів щодо  забезпечення прав громадян на оплату праці.
Зокрема, органами прокуратури вже наприкінці березня поточного  року порушено  кримінальну справу за фактом умисної невиплати заробітної плати відносно керівника оборонного Державного підприємства Львівський науково-дослідний радіотехнічний інститут, де борг найбільший серед усіх підприємств області ( у різний час майже 10 млн. грн.), а також через Генеральну прокуратуру України поставлено питання перед керівництвом Державного концерну «Укроборонпром» про заміну керівника та термінового вжиття заходів з погашення  боргу по заробітній платі. 
 Залишається  тривожною ситуація на колишніх промислових «гігантах» області: для прикладу ПАТ «Полярон», підприємствах, підпорядкованих ДАК «Хліб України», підприємствах, які сформувались на базі колишнього «Автонавантажувача», тощо.  Зазначене породжує 2 проблеми,   а саме:
по-перше, звільнення значної кількості працівників та зростання безробіття,
а по-друге, ріст боргу по заробітній платі за рахунок нарахованих «розрахункових» коштів, а також значне зростання боргу до пенсійного фонду.
Відповідно мною дано доручення  прокурорам звернути увагу на координацію діяльності з цих питань органів Державної податкової служби, Пенсійного фонду України, представники яких, в більшості випадків відіграють ключову роль у комітетах кредиторів підприємств-банкрутів.
 
У той же час, активної підтримки від депутатського корпусу у подоланні цього явища не відчувається.  Більше того,  деякі депутати самі є керівниками господарюючих суб’єктів, які тривалий час не виплачують своєчасно   заробітну плату.
 
 З метою, злагодженої роботи правоохоронних органів, органів  державної влади, місцевого самоврядування  та контролю, спрямованої на поновлення прав робітників,  у прокуратурі області найближчим часом буде проведено розширене засідання колегії, присвячене існуючій проблемі невиплати заробітної плати.
До речі користуючись нагодою запрошую взяти участь у роботі колегії голову  ради, голів фракцій та відповідної профільної  комісії обласної ради.
 
Необхідно щоб  органи влади та місцевого самоврядування не стояли осторонь цих питань.  Оскільки невиплата  заробітної плати  автоматично зумовлює  заборгованість зі сплати страхових внесків до Пенсійного фонду, яка на даний  становить  57,6 млн.грн. і зменшилась з початку року лише на 2,5 млн. грн., та ріст заборгованості  зі сплати єдиного внеску, яка становить понад 59  млн. грн.
Як засвідчили прокурорські перевірки, наявна заборгованість в основному зумовлена несплатою страхових внесків із нарахованої заробітної плати підприємствами вугільної промисловості, недержавної форми власності та комунальної сфери.
  За їх наслідками  протягом  2011 року порушено 2 кримінальні справи, внесено 322 документи реагування, до відповідальності притягнуто 58 посадових осіб, в тому числі, 20   осіб органів ПФУ, відшкодовано понад  28  млн. грн.
 
При цьому, зосереджувалась увага, насамперед, на додержанні вимог чинного законодавства службовими особами Пенсійного фонду України.
ДОВІДКОВО: До прикладу, в ході перевірки, проведеної прокуратурою Жидачівського району встановлено, що внаслідок допущених порушень при проведенні перерахунку пенсій, шляхом перекручування відомостей та проведенням перерахунку без підтверджуючих документів, службовими особам управління Пенсійного фонду України у Жидачівському районі протягом 2004-2010 років здійснено переплату пенсій у 26 пенсійних справах на загальну суму 244 тис. грн.
За вказаним фактом прокуратурою Жидачівського району порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, яку успішно розслідувано та скеровано до суду.
 
Б) Особливої уваги заслуговують питання соціального захисту громадян пільгових категорій, оскільки у Львівській області проживає 684 тис. пенсіонерів, 168 тис. інвалідів, 128 тис. «ветеранів війни», понад 24 тис. безробітних, майже 10  тис. «чорнобильців» тощо.
Так, результати прокурорських перевірок у сфері соціального захисту інвалідів засвідчили, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не забезпечують повною мірою виконання вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів», Конвенції ООН про права інвалідів, іншого законодавства щодо захисту прав людей з обмеженими фізичними можливостями, не вживають достатніх заходів щодо запобігання інвалідності.
 
  Органами місцевого самоврядування, роками не вирішуються питання щодо забезпечення інвалідів житлом, заміни їх квартир на нижчі поверхи, облаштування та реконструкції житлових будинків, де проживають інваліди з ураженням опорно-рухового апарату.
Прокурорськими перевірками виявлено непоодинокі випадки порушення Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» при призначенні, нарахуванні та виплаті соціальної допомоги вказаній категорії громадян.
ДОВІДКОВО: Упродовж 2011 року органами прокуратури області на даному напрямку порушено та скеровано до суду 2 кримінальні справи, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 90 посадових осіб, з яких – 6 посадові особи контролюючих органів, відшкодовано 203 тис. грн.
ДОВІДКОВО: Прокурором Турківського району в минулому році порушено кримінальну справу за ст. 364 КК України за фактом безпідставної виплати посадовими особами управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації соціальних допомог громадянам на загальну суму близько 800 тис.грн.
 
Окремим питанням хотілось вказати на злочинні  правопорушення, які допускаються серед працівників спеціальних медичних установ, що  покликані  сприяти вказаним категоріям громадян.  Так, прокуратурою області  порушено кримінальну справу стосовно 4 медичних працівників міжрайонної спеціалізованої профпатологічної медико-соціальної експертної комісії Львівського обласного Центру медико-соціальної експертизи, які у складі організованої групи вимагали та одержали від осіб за встановлення груп інвалідності та відсотків втрати професійної працездатності хабарі на загальну суму 252 тис. гривень.
 
Не завжди обґрунтовано місцевим бюджетам за рахунок субвенції з державного здійснюються компенсаційні виплати підприємствам і організаціям за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
З порушенням черговості інваліди забезпечуються санаторно-курортним лікуванням, їм не виплачують компенсацію за невикористані путівки та надані соціальні послуги. Не задовольняє потреб стан забезпечення інвалідів технічними та іншими засобами реабілітації.  
В окремих будинках-інтернатах для громадян похилого віку та інвалідів, геріатричних пансіонатах, пансіонатах для ветеранів війни і праці допускаються порушення вимог чинного законодавства при прийомі, обліку та утриманні підопічних осіб, виявлено недоліки в організації та забезпеченні належної роботи цих закладів.
 
Довідково: Загалом на території області розташовано та надають допомогу громадянам 13 інтернатних та геріатричних державних закладів для людей з особливими потребами.
 
Хотілось,  щоб саме цим питанням депутати, депутатські комісії приділили максимум уваги і вживали заходи до належного гарантування встановлених законом прав соціально незахищених верств населення.
 
ДОВІДКОВО-ЧОРНОБИЛЬЦІ:  Окрім того окремою проблемою залишається соціальний захист осіб ( в області - 4 тис. 415 осіб), які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи  при призначенні та виплаті пенсій, оскільки    на даний час за судовими рішеннями (198 рішень, які набрали законної сили станом на 1.01.2012 року) не виплачено понад три мільйона гривень, а додаткових   коштів з державного бюджету для забезпечення виконання судових рішень не виділяється. Тому органи пенсійного фонду змушені проводити ці виплати  за рахунок власних надходжень, що в свою чергу тягне за собою недофінансування страхових пенсій і відповідно затримку з їх виплатою.
 
 Мною на міжвідомчій нараді 22 березня поточного року за участю голови Львівської обласної державної адміністрації визначено правозахисну діяльність органів прокуратури щодо додержання прав соціально незахищених верств населення як першочергову. Постановою наради затверджені заходи на перше півріччя цього року.
 
В) Посилена увага органами прокуратури приділена правозахисній діяльності у сфері охорони дитинства.
Довідково: В області проживає майже 500 тис. дітей, з них понад 10 тис. дітей-інвалідів, майже 3 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 9 тис. малозабезпечених сімей, майже 4 тис. багатодітних сімей).
Слід зазначити, що на території області впродовж останніх двох років спостерігається ріст злочинності серед неповнолітніх. Це зумовлено, насамперед, ростом кількості крадіжок та корисливих злочинів, вчинення неповнолітніми тяжких та особливо тяжких злочинів проти особи, більшість яких скоєно у стані алкогольного сп'яніння.
У той же час, прокурорськими перевірками встановлено, що в області діє ряд регіональних програм, спрямованих на забезпечення прав та свобод дітей, покращення їх життя, захисту від неправомірних посягань, однак органами виконавчої влади та місцевого самоврядування не забезпечується у повному обсязі реалізація та фінансування заходів, спрямованих на покращення становища дітей.
  Так, на виконання програми ''Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини'' на період до 2016 року жодної гривні не виділено з бюджетів Пустомитівського, Самбірського, Сокальського, Городоцького, Дрогобицького, Буського, Сколівського  районів.
  У Жидачівському та Радехівському районі не виділялись кошти на реалізацію регіональних програм профілактики і запобігання поширенню пияцтва та алкоголізму серед населення, у т.ч. серед дітей. Мізерними виявились  виділені на такі програми суми з бюджетів Городоцького, Турківського, Самбірського, Миколаївського районів (від 1 до 2 тис.грн.). Внаслідок чого більшість розроблених заходів не виконується.
Як наслідок, в області продовжується торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами навколо територій навчальних закладів та у народних домах.  
В області діє близько 70 комп'ютерних та інтерактивних клубів, 142 розважальних заклади, які відвідують неповнолітні, проте діяльність цих закладів органами місцевого самоврядування, службами у справах дітей та органами міліції належно не контролюється.
ДОВІДКОВО: Зазначене вище сприяло тому, що до лікувальних закладів області  госпіталізовано майже 100 дітей в стані алкогольного сп'яніння, з них 60 дітей у дитячі лікарні м.Львова. Проте, на факти алкогольного отруєння дітей медичні працівники своєчасно правоохоронні органи не повідомляли.
Зазначені обставини стали підставою для внесення лише за перший квартал поточного року  70 документів прокурорського реагування на адресу керівників органів державного управління, правоохоронних та контролюючих органів, закладів системи освіти, за наслідками яких до дисциплінарної відповідальності притягнуто 30 посадових осіб.
Принагідно зазначу, що через відсутність фінансування в області досі не створений центр медико-соціальної реабілітації для підлітків, схильних до вживання наркотиків та алкоголю.
Саме тому звертаю увагу депутатського корпусу на необхідність  забезпечити належне фінансування заходів, передбачених комплексною програмою профілактики і запобігання поширенню пияцтва та алкоголізму серед населення Львівської області на 2011 - 2014 роки.  (затверджено рішенням  обласної ради від 11.07.2011 №191).
 
2) ЕКОНОМІЧНИЙ ЗАХИСТ
 Пріоритетним у   діяльності  прокурорів є забезпечення захисту інтересів держави від неправомірних посягань у бюджетній сфері, у тому числі під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Бюджетні кошти завжди розглядались  нечистими на руку  “ділками» як ласий  шматок і поле для  зловживань  з метою  отримання особистої наживи. Чомусь вести чесний бізнес без залучення бюджетних коштів стало невигідно на теренах Львівщини.
 
А) БЮДЖЕТ
Так, за наслідками проведених перевірок додержання вимог законодавства про бюджетну систему органами прокуратури протягом 2011-2012 років порушено 62 кримінальні справи, задоволено 156 протестів прокурорів. За документами прокурорського реагування притягнуто до відповідальності 276 посадовців органів влади і місцевого самоврядування, у тому числі, в органах контролю – 32.  
 ДОВІДКОВО: Зокрема органами прокуратури виявлено численні порушення в діяльності органів освіти при закупівлі для опалення шкільних закладів,  вугілля, яке не відповідає якісним характеристикам предмета закупівлі, внаслідок чого зайво сплачуються кошти місцевих бюджетів, що становить майже четверту частину від загальної суми    використаних коштів.  Такі випадки виявлено в Дрогобицькому та Старосамбірському районах.
 
 
 
Б) ДЕРЖАВНА І КОМУНАЛЬНА ВЛАСНІСТЬ
 
Для Львівської області продовжує залишатися актуальним питання збереження державної та комунальної власності, насамперед, при здійсненні процедур приватизації такого майна. Як засвідчили проведені органами прокуратури області на даному напрямку перевірки, посадовими особами органів приватизації, державної виконавчої влади та місцевого самоврядування ще допускають факти порушень  вимог чинного законодавства під час володіння, розпорядження та користування майном, що перебуває у власності держави та територіальних громад області.
Як наслідок, у 2011 році   порушено 22 кримінальні справи в сфері додержання вимог чинного законодавства про охорону і збереження державної і комунальної власності, ще 5 кримінальних справ порушено  уже  в поточному році.
ДОВІДКОВО: Так, у поточному році закінчено досудове слідство та скеровано до суду кримінальну справу, порушену 12.10.2011 прокурором Галицького району м. Львова за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами обласного комунального підприємства Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» за ознаками вчинення злочину, передбаченого ч.2 ст. 364 КК України.
Внаслідок вказаних незаконних дій посадових осіб ОКП ЛОР «БТІ та ЕО» завдано істотну шкоду територіальній громаді м. Львова шляхом незаконного відчуження комунального майна на суму 925,3 тис. грн. грн., що є тяжкими наслідками.
При цьому, заподіяна злочином шкода за прокурорського втручання вже відшкодована.
 
 
  В той же час, чинним законодавством саме на органи місцевого самоврядування покладено обов'язок щодо управління об'єктами комунальної власності та здійснення контролю за ними.
  Відтак, стан законності у  згаданій сфері залежить передусім від прийнятих депутатами, як представниками територіальної громади області, правомірних рішень щодо розпорядження майном спільної власності.
  У цьому аспекті звертаю увагу на необхідність більш виваженого підходу  та врахування інтересів громади області при вирішенні питань щодо відчуження об'єктів комунальної власності та наповнення, у зв'язку з цим,  місцевого бюджету.  
 
В) ТЕНДЕРИ
З метою забезпечення раціонального, ефективного, прозорого використання державних коштів та запобігання проявам корупції у цій сфері передбачені процедури закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти. В той же час, результати прокурорських перевірок засвідчують, що встановлені правові та економічні засади державних закупівель на практиці нерідко порушуються.
 
 ДОВІДКОВО: У поточному році прокурором Буського району  з’ясовано, що Буський міський голова, діючи в інтересах одного з приватних підприємців, незаконно допустив останнього до участі у процедурі закупівлі та не інформував членів тендерного комітету про невідповідність поданих при закупівлі документів, внаслідок чого з указаного підприємця визнано переможцем торгів з пропозицією закупівлі трактора-бульдозера Т-130 1987 р.в. за 180 тис. грн.
В подальшому, Буським міським головою незаконно, без визнання торгів такими, що не відбулися, укладено з приватним підприємцем додаткову угоду про придбання в останнього іншого ніж це передбачено тендерною документацією трактор Т-130Б 1984 р.в. за ціною 150 тис. грн., що в двічі перевищує його ринкову вартість.
  За вказаним фактом 16.01.2012 прокурором Буського району порушено кримінальну справу за ознаками злочинів, передбачених ч. 3 ст.364, ч. 2 ст. 366 КК України, яка успішно розслідувана та скерована до суду.
 
Загалом, за наслідками проведених у поточному та минулому роках  перевірок у сфері державних закупівель органами прокуратури області порушено 13 кримінальних справ. За наслідками розгляду документів прокурорського реагування до дисциплінарної відповідальності притягнуто 16 службових осіб, в тому числі 2 ревізори Держфінінспекції. 
ДОВІДКОВО: Прокуратурою області проводиться перевірка дотримання вимог закону України при здійсненні державних закупівель у діяльності тендерного комітету Львівського обласного клінічного діагностичного центру при закупівлі рентгенівської трубки до комп’ютерного томографа, оскільки  всупереч вимог податкового кодексу України до складу ціни на рентгенівські трубки безпідставно включено податок на додану вартість, хоча постачання такого  обладнання звільнено від оподаткування.  Зазначені дії   могли призвести до  зайвого витрачання бюджетних коштів на суму 191 тис. 650 грн. (За наслідками перевірки на рішення тендерного комітету внесено протест, який відхилено. На даний час вирішується питання про можливість судового оскарження дій тендерного комітету).
 
Г) ЄВРО 2012
З того часу, як організацію проведення чемпіонату Європи з футболу взяла на себе повністю держава відповідно і всі державні інститути повинні відчувати спів відповідальність за якісне і ефективне його проведення на місцях.
Так,   за наслідками проведених перевірок  додержання вимог чинного законодавства при підготовці до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 з футболу, порушено 18 кримінальних справ, загальна сума збитків у яких становить 60 млн.грн.  За наслідками розгляду документів прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 18 службових осіб.
 
Д)ДОРОГИ
Депутатському корпусу відомо у якому катастрофічному стані опинилися   дороги  області, особливо ті,  які перебувають у місцевому віданні.       Як засвідчують результати прокурорських перевірок, як розпорядниками бюджетних коштів, так і підрядними організаціями допускаються випадки нецільового їх використання, перерахування коштів за фактично невиконані роботи, внесення в акти виконаних робіт недостовірні дані тощо.
  Зокрема, протягом минулого та поточного років порушено 8 кримінальних  справ, до різного роду відповідальності притягнуто 57 посадових осіб.
  У всіх випадках, підставами для порушення кримінальних справ послужили виявлені, із залученням фахівців Фінінспекції, факти завищення обсягів виконаних робіт.
 
ДОВІДКОВО: Як приклад, у 2011 році прокурором Яворівського району порушено кримінальну справу відносно директора комунального підприємства “Комфорт-Янів”, яка, будучи службовою особою, умисно, з корисливих мотивів, в особистих інтересах, зловживаючи службовим становищем, в порушення вимог Бюджетного кодексу України впродовж 2008-2010 років склала та підробила кошториси на виконання робіт з ремонту комунальних доріг у смт.Івано-Франкове, підписала акти приймання виконаних робіт  форми № КБ-2в про ніби то виконані роботи, внаслідок чого незаконного з місцевого бюджету отримано кошти на загальну суму 75 614,0 грн.
 
  У зв’язку з цим, хочу звернути увагу керівників органів місцевого самоврядування, які є в основному замовниками  робіт на дорогах комунальної власності, на необхідність забезпечення належного контролю за використанням коштів,  особливо при підписанні актів виконаних робіт.
   Зважаючи на те, що   однією з причин руйнування дорожнього полотна є недотримання режиму перевезення великовагових вантажів, мною зорієнтовано  прокурорів на проведення таких перевірок із залученням працівників правоохоронних органів.
 
3.ЗЛОЧИННІСТЬ
 
Особливо турбує мене, як прокурора області, стан боротьби зі злочинністю. З цього приводу слід зазначити, що у 2010 році закінчилось виконання п’ятирічної обласної комплексної програми боротьби зі злочинністю, натомість нової програми не