Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
16.04.2012

Виступ прокурора Львівської області Василенка О.А. на сесії Львівської обласної ради 10.04.2012 року

1.ВСТУП.
  Відповідно до вимог Статті 51-1 Закону України «Про прокуратуру» та п.36 ст.43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» прокурор  на відкритому пленарному засіданні ради, із запрошенням представників засобів масової інформації не менш як двічі  на  рік  інформує  населення відповідної  адміністративно-територіальної   одиниці   про   стан законності,  заходи  щодо її зміцнення та результати діяльності на відповідній території.
  На початку хотів би наголосити, що загалом за наслідками проведених перевірок у сфері захисту прав і свобод громадян та інтересів держави  органами  прокуратури в минулому році порушено 462 кримінальні справи,  з яких 430  скеровано до суду. З початку року  вже порушено 110 кримінальних справ, з яких 61 скерована до суду.  За результатами розгляду документів реагування до відповідальності притягнуто майже 4,5 тис. посадовців органів влади,  місцевого самоврядування та контролю,  з яких протягом поточного року вже майже півтори тисячі.  У минулому році відшкодовано за актами прокурорського реагування понад 189 млн. грн., в тому числі понад  28 млн. до бюджету.  В поточному році прокуратурою вже відшкодовано  більше  87 млн. грн., в тому числі до бюджету понад 5.
Значна увага приділялась органами прокуратури представництву інтересів громадян та держави в судах, зокрема протягом минулого року   пред’явлено позовів на суму 274 млн. грн.,   реально виконано рішень судів  на суму майже 72 млн. Протягом поточного року  пред’явлено позовів вже на суму понад 88 млн. грн., з яких  задоволено на суму понад 63 млн.
Щоб не завантажувати  виступ цифрами та даними, які уже наведені у інформації прокуратури Львівської області, що попередньо скерована  на адресу Львівської обласної ради, хотів би стисло зупинитись на основних напрямах прокурорсько-слідчої діяльності.
 
2. Соціальний захист.
А) Оплата праці та відповідно заборгованість перед пенсійним фондом по сплаті страхових платежів.
Насамперед, пріоритетним для прокуратури області залишається питання вжиття заходів ефективного прокурорського реагування з метою погашення існуючої заборгованості із виплати заробітної плати, яка згідно оперативних даних  становить 51,6 млн.грн. і хоча    з початку року вона знизилась  на 12 млн. грн., проте ця сума є значною і відповідає 7-му місцю по державі.
Зазначу, що за наслідками правозахисної діяльності органів прокуратури   в сфері додержання вимог чинного законодавства про працю впродовж минулого та поточного років  порушено 173 кримінальні справи, в тому числі 39 справ за  фактом умисної  невиплати заробітної плати,  майже всі  вони вже скеровані до суду.
 За внесеними документами реагування забезпечено погашення заборгованості із заробітної плати на загальну суму майже  100 млн. грн., притягнуто до відповідальності 47 – посадовців органів влади і місцевого самоврядування, з яких  24 – органів контролю, за невжиття  заходів щодо  забезпечення прав громадян на оплату праці.
Зокрема, органами прокуратури вже наприкінці березня поточного  року порушено  кримінальну справу за фактом умисної невиплати заробітної плати відносно керівника оборонного Державного підприємства Львівський науково-дослідний радіотехнічний інститут, де борг найбільший серед усіх підприємств області ( у різний час майже 10 млн. грн.), а також через Генеральну прокуратуру України поставлено питання перед керівництвом Державного концерну «Укроборонпром» про заміну керівника та термінового вжиття заходів з погашення  боргу по заробітній платі. 
 Залишається  тривожною ситуація на колишніх промислових «гігантах» області: для прикладу ПАТ «Полярон», підприємствах, підпорядкованих ДАК «Хліб України», підприємствах, які сформувались на базі колишнього «Автонавантажувача», тощо.  Зазначене породжує 2 проблеми,   а саме:
по-перше, звільнення значної кількості працівників та зростання безробіття,
а по-друге, ріст боргу по заробітній платі за рахунок нарахованих «розрахункових» коштів, а також значне зростання боргу до пенсійного фонду.
Відповідно мною дано доручення  прокурорам звернути увагу на координацію діяльності з цих питань органів Державної податкової служби, Пенсійного фонду України, представники яких, в більшості випадків відіграють ключову роль у комітетах кредиторів підприємств-банкрутів.
 
У той же час, активної підтримки від депутатського корпусу у подоланні цього явища не відчувається.  Більше того,  деякі депутати самі є керівниками господарюючих суб’єктів, які тривалий час не виплачують своєчасно   заробітну плату.
 
 З метою, злагодженої роботи правоохоронних органів, органів  державної влади, місцевого самоврядування  та контролю, спрямованої на поновлення прав робітників,  у прокуратурі області найближчим часом буде проведено розширене засідання колегії, присвячене існуючій проблемі невиплати заробітної плати.
До речі користуючись нагодою запрошую взяти участь у роботі колегії голову  ради, голів фракцій та відповідної профільної  комісії обласної ради.
 
Необхідно щоб  органи влади та місцевого самоврядування не стояли осторонь цих питань.  Оскільки невиплата  заробітної плати  автоматично зумовлює  заборгованість зі сплати страхових внесків до Пенсійного фонду, яка на даний  становить  57,6 млн.грн. і зменшилась з початку року лише на 2,5 млн. грн., та ріст заборгованості  зі сплати єдиного внеску, яка становить понад 59  млн. грн.
Як засвідчили прокурорські перевірки, наявна заборгованість в основному зумовлена несплатою страхових внесків із нарахованої заробітної плати підприємствами вугільної промисловості, недержавної форми власності та комунальної сфери.
  За їх наслідками  протягом  2011 року порушено 2 кримінальні справи, внесено 322 документи реагування, до відповідальності притягнуто 58 посадових осіб, в тому числі, 20   осіб органів ПФУ, відшкодовано понад  28  млн. грн.
 
При цьому, зосереджувалась увага, насамперед, на додержанні вимог чинного законодавства службовими особами Пенсійного фонду України.
ДОВІДКОВО: До прикладу, в ході перевірки, проведеної прокуратурою Жидачівського району встановлено, що внаслідок допущених порушень при проведенні перерахунку пенсій, шляхом перекручування відомостей та проведенням перерахунку без підтверджуючих документів, службовими особам управління Пенсійного фонду України у Жидачівському районі протягом 2004-2010 років здійснено переплату пенсій у 26 пенсійних справах на загальну суму 244 тис. грн.
За вказаним фактом прокуратурою Жидачівського району порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, яку успішно розслідувано та скеровано до суду.
 
Б) Особливої уваги заслуговують питання соціального захисту громадян пільгових категорій, оскільки у Львівській області проживає 684 тис. пенсіонерів, 168 тис. інвалідів, 128 тис. «ветеранів війни», понад 24 тис. безробітних, майже 10  тис. «чорнобильців» тощо.
Так, результати прокурорських перевірок у сфері соціального захисту інвалідів засвідчили, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не забезпечують повною мірою виконання вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів», Конвенції ООН про права інвалідів, іншого законодавства щодо захисту прав людей з обмеженими фізичними можливостями, не вживають достатніх заходів щодо запобігання інвалідності.
 
  Органами місцевого самоврядування, роками не вирішуються питання щодо забезпечення інвалідів житлом, заміни їх квартир на нижчі поверхи, облаштування та реконструкції житлових будинків, де проживають інваліди з ураженням опорно-рухового апарату.
Прокурорськими перевірками виявлено непоодинокі випадки порушення Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» при призначенні, нарахуванні та виплаті соціальної допомоги вказаній категорії громадян.
ДОВІДКОВО: Упродовж 2011 року органами прокуратури області на даному напрямку порушено та скеровано до суду 2 кримінальні справи, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 90 посадових осіб, з яких – 6 посадові особи контролюючих органів, відшкодовано 203 тис. грн.
ДОВІДКОВО: Прокурором Турківського району в минулому році порушено кримінальну справу за ст. 364 КК України за фактом безпідставної виплати посадовими особами управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації соціальних допомог громадянам на загальну суму близько 800 тис.грн.
 
Окремим питанням хотілось вказати на злочинні  правопорушення, які допускаються серед працівників спеціальних медичних установ, що  покликані  сприяти вказаним категоріям громадян.  Так, прокуратурою області  порушено кримінальну справу стосовно 4 медичних працівників міжрайонної спеціалізованої профпатологічної медико-соціальної експертної комісії Львівського обласного Центру медико-соціальної експертизи, які у складі організованої групи вимагали та одержали від осіб за встановлення груп інвалідності та відсотків втрати професійної працездатності хабарі на загальну суму 252 тис. гривень.
 
Не завжди обґрунтовано місцевим бюджетам за рахунок субвенції з державного здійснюються компенсаційні виплати підприємствам і організаціям за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
З порушенням черговості інваліди забезпечуються санаторно-курортним лікуванням, їм не виплачують компенсацію за невикористані путівки та надані соціальні послуги. Не задовольняє потреб стан забезпечення інвалідів технічними та іншими засобами реабілітації.  
В окремих будинках-інтернатах для громадян похилого віку та інвалідів, геріатричних пансіонатах, пансіонатах для ветеранів війни і праці допускаються порушення вимог чинного законодавства при прийомі, обліку та утриманні підопічних осіб, виявлено недоліки в організації та забезпеченні належної роботи цих закладів.
 
Довідково: Загалом на території області розташовано та надають допомогу громадянам 13 інтернатних та геріатричних державних закладів для людей з особливими потребами.
 
Хотілось,  щоб саме цим питанням депутати, депутатські комісії приділили максимум уваги і вживали заходи до належного гарантування встановлених законом прав соціально незахищених верств населення.
 
ДОВІДКОВО-ЧОРНОБИЛЬЦІ:  Окрім того окремою проблемою залишається соціальний захист осіб ( в області - 4 тис. 415 осіб), які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи  при призначенні та виплаті пенсій, оскільки    на даний час за судовими рішеннями (198 рішень, які набрали законної сили станом на 1.01.2012 року) не виплачено понад три мільйона гривень, а додаткових   коштів з державного бюджету для забезпечення виконання судових рішень не виділяється. Тому органи пенсійного фонду змушені проводити ці виплати  за рахунок власних надходжень, що в свою чергу тягне за собою недофінансування страхових пенсій і відповідно затримку з їх виплатою.
 
 Мною на міжвідомчій нараді 22 березня поточного року за участю голови Львівської обласної державної адміністрації визначено правозахисну діяльність органів прокуратури щодо додержання прав соціально незахищених верств населення як першочергову. Постановою наради затверджені заходи на перше півріччя цього року.
 
В) Посилена увага органами прокуратури приділена правозахисній діяльності у сфері охорони дитинства.
Довідково: В області проживає майже 500 тис. дітей, з них понад 10 тис. дітей-інвалідів, майже 3 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 9 тис. малозабезпечених сімей, майже 4 тис. багатодітних сімей).
Слід зазначити, що на території області впродовж останніх двох років спостерігається ріст злочинності серед неповнолітніх. Це зумовлено, насамперед, ростом кількості крадіжок та корисливих злочинів, вчинення неповнолітніми тяжких та особливо тяжких злочинів проти особи, більшість яких скоєно у стані алкогольного сп'яніння.
У той же час, прокурорськими перевірками встановлено, що в області діє ряд регіональних програм, спрямованих на забезпечення прав та свобод дітей, покращення їх життя, захисту від неправомірних посягань, однак органами виконавчої влади та місцевого самоврядування не забезпечується у повному обсязі реалізація та фінансування заходів, спрямованих на покращення становища дітей.
  Так, на виконання програми ''Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини'' на період до 2016 року жодної гривні не виділено з бюджетів Пустомитівського, Самбірського, Сокальського, Городоцького, Дрогобицького, Буського, Сколівського  районів.
  У Жидачівському та Радехівському районі не виділялись кошти на реалізацію регіональних програм профілактики і запобігання поширенню пияцтва та алкоголізму серед населення, у т.ч. серед дітей. Мізерними виявились  виділені на такі програми суми з бюджетів Городоцького, Турківського, Самбірського, Миколаївського районів (від 1 до 2 тис.грн.). Внаслідок чого більшість розроблених заходів не виконується.
Як наслідок, в області продовжується торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами навколо територій навчальних закладів та у народних домах.  
В області діє близько 70 комп'ютерних та інтерактивних клубів, 142 розважальних заклади, які відвідують неповнолітні, проте діяльність цих закладів органами місцевого самоврядування, службами у справах дітей та органами міліції належно не контролюється.
ДОВІДКОВО: Зазначене вище сприяло тому, що до лікувальних закладів області  госпіталізовано майже 100 дітей в стані алкогольного сп'яніння, з них 60 дітей у дитячі лікарні м.Львова. Проте, на факти алкогольного отруєння дітей медичні працівники своєчасно правоохоронні органи не повідомляли.
Зазначені обставини стали підставою для внесення лише за перший квартал поточного року  70 документів прокурорського реагування на адресу керівників органів державного управління, правоохоронних та контролюючих органів, закладів системи освіти, за наслідками яких до дисциплінарної відповідальності притягнуто 30 посадових осіб.
Принагідно зазначу, що через відсутність фінансування в області досі не створений центр медико-соціальної реабілітації для підлітків, схильних до вживання наркотиків та алкоголю.
Саме тому звертаю увагу депутатського корпусу на необхідність  забезпечити належне фінансування заходів, передбачених комплексною програмою профілактики і запобігання поширенню пияцтва та алкоголізму серед населення Львівської області на 2011 - 2014 роки.  (затверджено рішенням  обласної ради від 11.07.2011 №191).
 
2) ЕКОНОМІЧНИЙ ЗАХИСТ
 Пріоритетним у   діяльності  прокурорів є забезпечення захисту інтересів держави від неправомірних посягань у бюджетній сфері, у тому числі під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Бюджетні кошти завжди розглядались  нечистими на руку  “ділками» як ласий  шматок і поле для  зловживань  з метою  отримання особистої наживи. Чомусь вести чесний бізнес без залучення бюджетних коштів стало невигідно на теренах Львівщини.
 
А) БЮДЖЕТ
Так, за наслідками проведених перевірок додержання вимог законодавства про бюджетну систему органами прокуратури протягом 2011-2012 років порушено 62 кримінальні справи, задоволено 156 протестів прокурорів. За документами прокурорського реагування притягнуто до відповідальності 276 посадовців органів влади і місцевого самоврядування, у тому числі, в органах контролю – 32.  
 ДОВІДКОВО: Зокрема органами прокуратури виявлено численні порушення в діяльності органів освіти при закупівлі для опалення шкільних закладів,  вугілля, яке не відповідає якісним характеристикам предмета закупівлі, внаслідок чого зайво сплачуються кошти місцевих бюджетів, що становить майже четверту частину від загальної суми    використаних коштів.  Такі випадки виявлено в Дрогобицькому та Старосамбірському районах.
 
 
 
Б) ДЕРЖАВНА І КОМУНАЛЬНА ВЛАСНІСТЬ
 
Для Львівської області продовжує залишатися актуальним питання збереження державної та комунальної власності, насамперед, при здійсненні процедур приватизації такого майна. Як засвідчили проведені органами прокуратури області на даному напрямку перевірки, посадовими особами органів приватизації, державної виконавчої влади та місцевого самоврядування ще допускають факти порушень  вимог чинного законодавства під час володіння, розпорядження та користування майном, що перебуває у власності держави та територіальних громад області.
Як наслідок, у 2011 році   порушено 22 кримінальні справи в сфері додержання вимог чинного законодавства про охорону і збереження державної і комунальної власності, ще 5 кримінальних справ порушено  уже  в поточному році.
ДОВІДКОВО: Так, у поточному році закінчено досудове слідство та скеровано до суду кримінальну справу, порушену 12.10.2011 прокурором Галицького району м. Львова за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами обласного комунального підприємства Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» за ознаками вчинення злочину, передбаченого ч.2 ст. 364 КК України.
Внаслідок вказаних незаконних дій посадових осіб ОКП ЛОР «БТІ та ЕО» завдано істотну шкоду територіальній громаді м. Львова шляхом незаконного відчуження комунального майна на суму 925,3 тис. грн. грн., що є тяжкими наслідками.
При цьому, заподіяна злочином шкода за прокурорського втручання вже відшкодована.
 
 
  В той же час, чинним законодавством саме на органи місцевого самоврядування покладено обов'язок щодо управління об'єктами комунальної власності та здійснення контролю за ними.
  Відтак, стан законності у  згаданій сфері залежить передусім від прийнятих депутатами, як представниками територіальної громади області, правомірних рішень щодо розпорядження майном спільної власності.
  У цьому аспекті звертаю увагу на необхідність більш виваженого підходу  та врахування інтересів громади області при вирішенні питань щодо відчуження об'єктів комунальної власності та наповнення, у зв'язку з цим,  місцевого бюджету.  
 
В) ТЕНДЕРИ
З метою забезпечення раціонального, ефективного, прозорого використання державних коштів та запобігання проявам корупції у цій сфері передбачені процедури закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти. В той же час, результати прокурорських перевірок засвідчують, що встановлені правові та економічні засади державних закупівель на практиці нерідко порушуються.
 
 ДОВІДКОВО: У поточному році прокурором Буського району  з’ясовано, що Буський міський голова, діючи в інтересах одного з приватних підприємців, незаконно допустив останнього до участі у процедурі закупівлі та не інформував членів тендерного комітету про невідповідність поданих при закупівлі документів, внаслідок чого з указаного підприємця визнано переможцем торгів з пропозицією закупівлі трактора-бульдозера Т-130 1987 р.в. за 180 тис. грн.
В подальшому, Буським міським головою незаконно, без визнання торгів такими, що не відбулися, укладено з приватним підприємцем додаткову угоду про придбання в останнього іншого ніж це передбачено тендерною документацією трактор Т-130Б 1984 р.в. за ціною 150 тис. грн., що в двічі перевищує його ринкову вартість.
  За вказаним фактом 16.01.2012 прокурором Буського району порушено кримінальну справу за ознаками злочинів, передбачених ч. 3 ст.364, ч. 2 ст. 366 КК України, яка успішно розслідувана та скерована до суду.
 
Загалом, за наслідками проведених у поточному та минулому роках  перевірок у сфері державних закупівель органами прокуратури області порушено 13 кримінальних справ. За наслідками розгляду документів прокурорського реагування до дисциплінарної відповідальності притягнуто 16 службових осіб, в тому числі 2 ревізори Держфінінспекції. 
ДОВІДКОВО: Прокуратурою області проводиться перевірка дотримання вимог закону України при здійсненні державних закупівель у діяльності тендерного комітету Львівського обласного клінічного діагностичного центру при закупівлі рентгенівської трубки до комп’ютерного томографа, оскільки  всупереч вимог податкового кодексу України до складу ціни на рентгенівські трубки безпідставно включено податок на додану вартість, хоча постачання такого  обладнання звільнено від оподаткування.  Зазначені дії   могли призвести до  зайвого витрачання бюджетних коштів на суму 191 тис. 650 грн. (За наслідками перевірки на рішення тендерного комітету внесено протест, який відхилено. На даний час вирішується питання про можливість судового оскарження дій тендерного комітету).
 
Г) ЄВРО 2012
З того часу, як організацію проведення чемпіонату Європи з футболу взяла на себе повністю держава відповідно і всі державні інститути повинні відчувати спів відповідальність за якісне і ефективне його проведення на місцях.
Так,   за наслідками проведених перевірок  додержання вимог чинного законодавства при підготовці до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 з футболу, порушено 18 кримінальних справ, загальна сума збитків у яких становить 60 млн.грн.  За наслідками розгляду документів прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 18 службових осіб.
 
Д)ДОРОГИ
Депутатському корпусу відомо у якому катастрофічному стані опинилися   дороги  області, особливо ті,  які перебувають у місцевому віданні.       Як засвідчують результати прокурорських перевірок, як розпорядниками бюджетних коштів, так і підрядними організаціями допускаються випадки нецільового їх використання, перерахування коштів за фактично невиконані роботи, внесення в акти виконаних робіт недостовірні дані тощо.
  Зокрема, протягом минулого та поточного років порушено 8 кримінальних  справ, до різного роду відповідальності притягнуто 57 посадових осіб.
  У всіх випадках, підставами для порушення кримінальних справ послужили виявлені, із залученням фахівців Фінінспекції, факти завищення обсягів виконаних робіт.
 
ДОВІДКОВО: Як приклад, у 2011 році прокурором Яворівського району порушено кримінальну справу відносно директора комунального підприємства “Комфорт-Янів”, яка, будучи службовою особою, умисно, з корисливих мотивів, в особистих інтересах, зловживаючи службовим становищем, в порушення вимог Бюджетного кодексу України впродовж 2008-2010 років склала та підробила кошториси на виконання робіт з ремонту комунальних доріг у смт.Івано-Франкове, підписала акти приймання виконаних робіт  форми № КБ-2в про ніби то виконані роботи, внаслідок чого незаконного з місцевого бюджету отримано кошти на загальну суму 75 614,0 грн.
 
  У зв’язку з цим, хочу звернути увагу керівників органів місцевого самоврядування, які є в основному замовниками  робіт на дорогах комунальної власності, на необхідність забезпечення належного контролю за використанням коштів,  особливо при підписанні актів виконаних робіт.
   Зважаючи на те, що   однією з причин руйнування дорожнього полотна є недотримання режиму перевезення великовагових вантажів, мною зорієнтовано  прокурорів на проведення таких перевірок із залученням працівників правоохоронних органів.
 
3.ЗЛОЧИННІСТЬ
 
Особливо турбує мене, як прокурора області, стан боротьби зі злочинністю. З цього приводу слід зазначити, що у 2010 році закінчилось виконання п’ятирічної обласної комплексної програми боротьби зі злочинністю, натомість нової програми не розроблено, а діюча програма протидії та профілактики правопорушень на час підготовки і проведення чемпіонату Європи з футболу у  2012 році за місяць завершиться. Це вимагає від депутатського корпусу та органів влади напрацювання нового концептуального документу у боротьбі та профілактиці злочинів.
 
У свою чергу  прокуратура області у відповідності до вимог ст.10 Закону України «Про прокуратуру»,  координує діяльність правоохоронних органів по боротьбі зі злочинністю.
   Зокрема, в січні поточного року проведено координаційні наради «Про стан боротьби із злочинністю на території області у 2011 році», «Про стан боротьби з корупцією» , також міжвідомчу нараду «Про стан діяльності правоохоронних органів області по боротьбі з умисними вбивствами, тяжкими тілесними ушкодженнями, грабежами, розбоями, а також захисту громадян від злочинних посягань».
За результатами зазначених нарад правоохоронними органами узгоджено низку спільних заходів  спрямованих на протидію злочинності, які на даний час виконуються. Координаційна діяльності проведена  прокуратурою області  сприяла  позитивним зрушенням щодо стану профілактики злочинності, зокрема,   зменшилась кількість злочинів, вчинених в громадських місцях,( в тому числі на 13,4 % на вулицях),  менше злочинів вчинено в стані алкогольного сп’яніння,  дещо зменшилась кількість  злочинів скоєних неповнолітніми.
Разом із тим,  беручи до уваги ріст  у першому кварталі на  2,8 %  загальної злочинності, в тому числі її окремих категорій, такий стан   потребує вжиття додаткових скоординованих заходів.
Не зважаючи на внесені документи прокурорського реагування на адресу керівництва ГУ МВСУ у Львівській області бажаних результатів ще не досягнуто.
ДОВІДКОВО: Впродовж минулого та поточного років органами прокуратури Львівщини внесено 1682 документи реагування з приводу порушень, допущених працівниками міліції при провадженні дізнання та досудового слідства за результатами розгляду яких до дисциплінарної відповідальності притягнуто 1989 осіб.
  Крім цього, при одночасному скасуванні незаконних постанов про відмову в порушенні кримінальної справи за 2011-2012 роки порушено 714 кримінальних справ.
 
Отже, підстав для заспокоєння не має, оскільки продовжує спостерігатись  ріст рецидивної злочинності, збільшення кількості випадків порушення правил встановленого адміністративного нагляду та інше, тим більш під час проведення в регіоні такого масштабного заходу, як чемпіонат Європи з футболу, коли кількість ризиків скоєння вищенаведеної категорії злочинів збільшується в рази.
У зв’язку з цим, прокуратурою області нещодавно проведено міжвідомчу нараду «Про стан організації роботи правоохоронних органів та інших організацій і установ Львівської області уповноважених вести роботу з профілактики злочинності та забезпечення правопорядку під час проведення чемпіонату Європи з футболу» на якій розглянуто стан діяльності правоохоронних органів,  органів місцевої влади та самоврядування по профілактиці злочинності напередодні ЄВРО 2012.
Також слід звернути увагу, що органи місцевого самоврядування не повинні стояти осторонь у профілактиці злочинності, зокрема в питаннях сприяння правоохоронним органам у реалізації намічених заходів. 
      Вже найближчим часом з питань боротьби зі злочинністю мною буде проведена координаційна нарада керівників правоохоронних органів, на яку також будуть запрошені перші посадові особи органів влади та місцевого самоврядування області.
 
4. Стан запобігання і протидії корупції
 
Із введенням в дію Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» органами прокуратури зайнято активну позицію з реалізації його  вимог. При цьому, у поточному році спостерігається тенденція до активізації протидії та запобігання  цьому негативному явищу.
Так, з початку року  у провадженні слідчих   прокуратури перебувало 37 кримінальних справ про злочини, пов’язані з корупцією. 21 справу стосовно   26 осіб  скеровано  до суду.
Найбільш охопленими  корупцією залишаються земельні правовідносини, практично кожна четверта справа  порушена саме у цій сфері.
 
 
Поряд з цим, у зазначеному періоді розслідувано низку резонансних кримінальних справ.
ДОВІДКОВО: Так, прокуратурою області порушено кримінальну справу стосовно посадовця Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Львівській області (6 категорія посад) за вимагання та отримання ним хабара в сумі понад 45 тисяч гривень.  Справу направлено до суду.
Порушено кримінальну справу за ст.368 ч.3 КК України стосовно начальника Львівського обласного управління водних ресурсів за вимагання та одержання ним хабарів на загальну суму понад 37 тис.грн. Розслідування у справі триває, обвинувачений перебуває під вартою.
Завершено досудове слідство у кримінальній справі про обвинувачення начальника відділу однієї з районних державних податкових інспекцій міста Львова, в одержанні ним неправомірної вигоди від засновника приватного підприємства за вплив на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави, та за фактом вчинення ним підбурювання до давання хабара в сумі 384 тис.грн.
Проведено певну роботу з виявлення адміністративно-караних корупційних правопорушень. Так, упродовж першого кварталу поточного року правоохоронними органами області складено 32 протоколи про вчинення корупційних правопорушень. З них, щодо 9 посадових осіб органів місцевого самоврядування, 9 правоохоронців, 6-ти державних службовців, 6-ти медичних працівників та  інших осіб (військовослужбовець, директор ЛКП).
Найбільш характерними правопорушеннями є - порушення обмежень щодо використання службового становища у вигляді одержання за це неправомірної вигоди,  щодо сумісництва та суміщення посад.
Не перебувала осторонь прокуратура області і щодо проблеми протидії проявам організованої злочинності. Вжиті координаційні та наглядові заходи дали  позитивні результати.
У 2012 році слідчими підрозділами правоохоронних органів області порушено 6 кримінальних справ про злочини, вчинені організованими злочинними угрупуваннями, 5 кримінальних справ такої категорії скеровано до суду, а саме: про розбійні напади, вчинені в складі банди, квартирні крадіжки, про злочини у сфері незаконного обігу наркотичних засобів, сутенерства та незаконного переміщення нелегальних мігрантів через державний кордон України.
Окрім цього, порушено 2 кримінальні справи про корупційні злочини, вчинені у складі організованих груп, одна із них – із корумпованими зв’язками.
 
ДОВІДКОВО: Зокрема, розслідується справа стосовно колишнього заступника начальника одного з митних постів Львівської митниці та двох митних брокерів щодо вимагання та одержання ними, у складі організованої групи, від суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності хабарів на загальну суму 254 126 гривень за нескорення штучних перешкод при митному оформленні переміщуваних через кордон товарів і вантажів. Обвинувачені ознайомлюються із матеріалами справи.
 
5) ЗЕМЛЯ
Додержання закону у сфері земельних правовідносин визначені Генеральним прокурором України одним із пріоритетів, а відтак є предметом  посиленої уваги органів прокуратури.
  При цьому слід зауважити, що стан діяльності органів місцевого самоврядування у земельній сфері, забезпечення  останніми належного самоврядного контролю на вказаному напрямі не відповідають вимогам Конституції, законодавства України, а також умовам сьогодення.
  Зокрема, до сих пір поза увагою посадовців представницьких органів влади залишаються питання законності використання земель водного фонду.
  ДОВІДКОВО: Так, на території області знаходиться 20 водосховищ, загальна площа водного дзеркала яких складає 5,519 тис.га; 2095 ставків загальною площею 103,1 км2, 2771 штучна водойма площею 14,348 тис. га. Більшість із зазначених водних об’єктів не інвентаризовано, відповідно землекористування поблизу та навколо них здійснюється без урахування визначених земельним законодавством обмежень, що спричиняє загрозу їх нераціонального та безконтрольного використання.
  Актуальним є питання додержання вимог законності при прийнятті органами місцевої влади актів з питань землеустрою.
Лишень упродовж минулого та поточного років органами прокуратури опротестовано і оскаржено до суду близько тисячі незаконних рішень вказаної категорії, за якими попереджено протиправне вибуття із державної та комунальної власності близько 2 тисяч гектарів землі, реально повернуто близько 500 га.
Основною причиною цього є правова необізнаність посадових осіб місцевих органів влади, депутатського корпусу.
Так, прокурорська практика засвідчила що проекти рішень рад із земельних питань готуються та передаються на розгляд постійних комісій безпосередньо представниками заінтересованих осіб, не вивчаються юридичними підрозділами перед поданням на розгляд пленарних засідань сесій.
В свою чергу, подібний правовий нігілізм породжує підґрунтя для корупційних проявів в системі місцевого самоврядування.
Як приклад, органами прокуратури області упродовж минулого та з початку поточного років порушено 17 кримінальних справ про злочини, пов’язані із корупцією у земельній сфері. При цьому більшість із них пов’язана із протиправними діями посадовців та голів місцевих рад.
Не буду голослівним: лише  цього року справи відносно сільських голів порушувались та скеровувались до суду прокурорами Жидачівського, Жовківського, Кам’янка-Бузького районів, протиправними діяннями яких спричинено збитків державним інтересам у земельній сфері на загальну суму близько півмільйона гривень, незаконно вилучено  у держави понад 6,5 гектарів землі. І такі  факти непоодинокі.
Зазначене вказує на необхідність посилення органами прокуратури області наглядової діяльності у цій сфері, про що я суворо питатиму з підпорядкованих мені прокурорів.
6) ЕКОЛОГІЯ
Як засвідчила нещодавно проведена у прокуратурі області міжвідомча нарада, на яку були запрошені і керівники Львівської обласної ради, проблемним питанням в області залишається  дотримання вимог законодавства про охорону та  раціональне використання лісових ресурсів.
Протягом минулого  року в лісах області вчинено самовільні рубки деревини, які завдали шкоди лісовому господарству на суму більше 21 млн. грн.  За таких обставин органами прокуратури області порушено більше 30–ти  кримінальних справ щодо службових осіб лісгоспів.
  Аналіз наявної інформації свідчить про спланований та організований, в тому числі з корупційними проявами, характер порушень у сфері лісового законодавства.
Проблемою на території області є діяльність сміттєзвалищ . Так, із 572 сміттєзвалищ -  522 або 91%  вважаються стихійними. Лише  у 15 сміттєзвалищ наявні паспорти місць видалення відходів.
Переважна більшість сміттєзвалищ області працює в режимі перевантаження.  Через відсутність необхідних споруд та механізмів технологія захоронення здійснюється з порушенням нормативних вимог, що, в свою чергу, призводить до забруднення навколишнього природного середовища.
 Більшість  з них  влаштовані без проектів на їх будівництво.    Вони не виконують функцію природоохоронних споруд з екологічно безпечного захоронення побутових відходів, тому жодне сміттєзвалище не можна повноцінно назвати «полігоном». Погіршення екологічної ситуації в місцях захоронення відходів пов'язано з забрудненням практично усіх природних ресурсів: атмосферного повітря, ґрунтів, поверхневих і підземних вод.
Показовим прикладом є те, що тривалий час залишається проблемним  діяльність Львівського міського сміттєзвалища, котре експлуатується з 1959 року та виробничі потужності якого на даний час, практично, вичерпані.
       Незважаючи на те, що    органами прокуратури Львівської області неодноразово ставилось питання перед обласною радою, обласною державною адміністрацією, Львівською міською радою про необхідність вирішення вищевказаних проблем, в тому числі і виділення земельної ділянки під будівництво нового полігону твердих побутових відходів для міста Львова, однак, проблема залишається невирішеною.
 Окрім цього слід зазначити,  що   відповідно до ст.ст.20, 21 Закону України «Про відходи» затвердження місцевих та регіональних програм поводження  з відходами та контроль за їх виконанням,   вжиття заходів для стимулювання  суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами,  ліквідація несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, здійснення  контролю за діяльністю суб’єктів господарської діяльності  у сфері поводження з відходами тощо  належить безпосередньо до повноважень  органів місцевого самоврядування та виконавчої влади.
Однак,  перевірки засвідчують, що органами місцевого самоврядування не вживається достатніх заходів як на виконання вимог Закону України «Про відходи», так і  на виконання завдань обласної програми поводження з твердими побутовими відходами на період 2007-2015 років.
 
Звернення:
Проте, що органи влади, місцевого самоврядування, органи контролю та правоохоронні органи недопрацьовують з окреслених мною вище питань свідчить і ріст скарг, які надходять на адресу органів прокуратури області.
Уже у цьому році  нами вирішено   близько 4000  звернень громадян, що майже на 5% більше ніж торік. З них задоволено 10%.  Чверть усіх звернень розглянуті апаратом прокуратури області.
Хочу наголосити, що саме завдяки принциповій  та наступальній  позиції органів прокуратури   все  більше   громадян звертається до нас за захистом своїх прав і законних інтересів.
 
Хотів би зазначити, що   органами прокуратури області вже  впродовж поточного року скеровано понад 200 інформацій у органи влади  та місцевого самоврядування про стан законності та правозахисної діяльності на різних напрямах прокурорського нагляду.
Окрім того, реалізовуючи принцип гласності, як ефективний елемент протидії злочинності, результати проведеної органами прокуратури області роботи систематично висвітлюються у засобах масової інформації.
 
Водночас, хочу зауважити, що прокуратура є відкритою для діалогу і подальшої співпраці, в межах наданих повноважень,  задля забезпечення стабільності та законності  в регіоні.
 
І наостанок!  Наші з Вами завдання та  спільна робота  повинні бути  перш за все спрямовані до людей, заради людей, і на благо людей, з метою    захисту  їх прав та законних інтересів.
 

кількість переглядів: 78757