10.09.2015

У прокуратурі області обговорено стан дотримання прав засуджених на звільнення від відбування подальшого покарання

Зокрема, у першому півріччі 2015 року в установах виконання покарань пенітенціарної служби Львівської області під застосування умовно – дострокового звільнення від відбування покарання підпадало 469 осіб, водночас звільнено лише 143 засуджених, щодо 385 осіб мали замінити невідбуту частину покарання більш м’яким, натомість пом’якшили умови 53 засудженим, крім того 17 осіб підлягали звільненню за станом здоров’я.

Такі дані сьогодні, 10 вересня, озвучені в прокуратурі Львівської області під час оперативної наради щодо додержання кримінально-виконавчого законодавства при вирішенні питань про застосування до засуджених в установах та органах управління Державної пенітенціарної служби України у Львівській області умовно-дострокового звільнення від відбування покарання, заміни невідбутої частини покарання більш м’яким та звільнення за хворобою.

Участь у нараді прийняли керівництво управління Державної пенітенціарної служби України у Львівській області, начальники виправних установ та міськміжрайпрокурори.

Як зазначив у своєму виступі перший заступник прокурора області Мирон Тиховський, у Львівській області склалась не найкраща ситуація щодо кількості засуджених, звільнених від відбування подальшого покарання, з числа тих, які підпадали під дію ст.ст. 81, 82, 107 КК України.

Це стало наслідком непоодиноких порушень з боку адміністрації установ виконання покарань кримінально-виконавчого законодавства при вирішенні питань, пов’язаних з застосуванням до засуджених умовно-дострокового звільнення, заміни невідбутої частини покарання більш м’яким.

Більше того, у поточному році у двох виправних установах області (Личаківська ВК № 30 та Миколаївська ВК № 50) викрито факти одержання керівництвом колоній неправомірної вигоди за вирішення питань про умовно-дострокове звільнення осіб.

Так, прокурорськими перевірками виявлені порушення, які адміністрації установ допускають під час підготовки матеріалів, що скеровуються на розгляд комісій з питань застосування до засуджених умовно-дострокового звільнення від відбування покарання. Зокрема, в характеристики засуджених вносяться недостовірні дані про їх засудження, не зазначаються відомості щодо цивільного позову по справі та відшкодування завданої шкоди, не обґрунтовуються підстави досягнення чи недосягнення засудженим необхідного ступеня виправлення для застосування до нього пільг. До прикладу, у зв’язку з неналежним підготовленням матеріалів та необ’єктивних висновків щодо ступеня виправлення засудженого адміністрацією Львівської ВК №48 прийнято рішення про відмову в представленні останнього до умовно – дострокового звільнення від відбування покарання.

Це рішення засуджений оскаржив, і ухвалою Апеляційного суду Львівської області його апеляційну скаргу задоволено. Таким чином, через неналежну підготовку характеризуючих документів останній був позбавлений можливості на своєчасний розгляд питання щодо його умовно-дострокового звільнення.

Не в повній мірі посадовцями установ додержуються вимоги кримінально-виконавчого законодавства щодо проведення соціально-виховної та психологічної роботи з засудженими. Індивідуально-профілактичні бесіди із засудженими проводяться формально, які обмежуються коротким записом про проведену бесіду, при цьому не зазначається ні про її зміст, ні про результати.

Крім того, стосовно засудженого, щодо якого можуть бути застосовані пільги, орган або установа виконання покарань у місячний термін зобов’язана розглянути питання щодо можливості представлення його до умовно-дострокового звільнення чи заміни невідбутої частини покарання більш м’яким. Натомість виявлено факти розгляду засуджених на засіданнях адміністративних комісій установ не в місячний термін, як цього вимагає Закон, а через 2-6 місяців з часу настання пільги. Такі випадки виявлені в діяльності Держівської ВК № 110, а також в інших установах області. Зазначене породжує скарги засуджених на тяганину при вирішенні питань, пов’язаних з застосуванням до них заохочувальних пільг.

Також, при перевірці встановлено, що адміністраціями установ не ініціюються питання щодо повторного представлення засуджених до умовно – дострокового звільнення при досягненні ними відповідного ступеня виправлення.

Так, у першому кварталі поточного року Сихівським районним судом м. Львова задоволено самостійні заяви 4 засуджених про заміну їм невідбутої частини покарання більш м’яким– обмеженням волі та 2 про умовно – дострокове звільнення. Мають також місце випадки задоволення судом апеляційної інстанції апеляцій засуджених про звільнення від відбування покарання у зв’язку з їх тяжкою хворобою.

На завершення наради перший заступник прокурора області Мирон Тиховський наголосив, що такий стан справ пов’язаний також із недостатнім наглядом міжміськрайпрокурорів за додержанням в установах виконання покарань області вимог кримінально-виконавчого законодавства. Також він додав, що питання застосування до засуджених звільнення умовно-достроково та заміни покарання більш м’яким є надзвичайно важливим. «Це права засуджених, гарантовані їм законом в обмін на повернення до нормального життя у суспільстві. Якщо особа дійсно усвідомила свій проступок, покаялася у вчиненому та довела це своєю поведінкою – вона має безумовне право на пільги»,- зауважив перший заступник прокурора області.

Відтак за наслідками наради прийнято рішення, у якому передбачено низку заходів, що сприятимуть додержанню законності у цій сфері.

 

Прес-служба прокуратури Львівської області

кількість переглядів: 2351